کیا سورنتو 2010

کیا سورنتو ازجمله خودروهای شاسی‌بلند بزرگ شرکت «کیا موتورز» است که با ابعاد و حجم موتور بالا و با هدف تولید خودرویی با بدنه SUV، قابلیت‌های آفرود، امکانات مناسب و قیمتی معقول در سال 2002 طراحی و ساخته شد.

عرضه نسل دوم آن با پیشرانه 3500 سی‌سی و یکپارچگی شاسی و بدنه در سال 2010، نوید تولد عضوی دیگر از این خانواده را می‌داد که نگاه به بازارهای جهانی داشت. درنهایت، این شاسی‌بلند کیا نیز در جهان خوش درخشید، ولی ورودش به بازار ایران در سال 2012 چندان تجربه موفقی را نصیب کیا و شرکت واردکننده‌اش نکردد.

با اعمال قوانین مربوط به منع واردات خودروهایی با حجم بالای 2500 سی‌سی، هم‌اکنون شاسی‌بلندهایی چون نسل دوم کیا سورنتو دارای جذابیت‌هایی مازاد بر نمونه‌های جدید و به‌تازگی واردشده به ایران هستند که به‌مراتب از پیشرانه ضعیف‌تری برخوردارند.

نسل دوم کیا سورنتو موتور پرقدرتی دارد، و با توجه به قانون منع ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشورمان، برخورداری این خودرو از حجم موتور ۳۵۰۰ سی‌سی بسیار حائز اهمیت است.

به هر حال، لذت رانندگی با یک خودروی ۶ سیلندر به‌روز می‌تواند بسیار متفاوت و خاص باشد؛ به‌خصوص که امکانات متعدد سورنتو نیز در اختیار راننده قرار گیرد.

به‌لطف وزن سبک و پیشرانه قدرتمند این نسل سورنتو، شتاب قابل‌قبولی را هنگام سواری تجربه خواهید کرد. عملکرد سیستم فنی به واقع مناسب و رضایت‌بخش است و موتور و جعبه دنده هماهنگی خوبی دارند.

سیستم کمک‌فنر نرم عمل می‌کند، بنابراین سواری نرم و راحتی را برای شما رقم می‌زند که این مزیت در شاسی بلند اهمیت بالایی دارد. این نرمی، هندلینگ خودرو را تحت تاثیر قرار نداده و خودرو همچنان کاملا تحت کنترل راننده است.

بیش یا کم‌فرمانی در مسیرهای مارپیچ ندارد و از آن شاهد حرکات گهواره‌ای در سرعت‌های بالا نیستیم.

کیا سورنتو توانسته از موسسه IIHS نمره TSP یعنی دومین نمره برتر در ایمنی خودرو را دریافت کند.

این بدان معنی است که این خودرو در تست تصادف از جلو، کنار، عقب و استحکام سقف، موفق شد نمره خوبی را به‌دست آورد. همچنین، این خودرو از موسسه NHTSA نیز، نمره کلی چهار ستاره را دریافت کرد.

کیا سورنتو در تست تصادف روبه‌رو و چپ کردن این مؤسسه نمره چهار از پنج و در قسمت تصادف از کنار نیز نمره پنج از پنج ستاره ممکن را کسب کرد.

این خودرو به‌صورت استاندارد دارای ترمز ضد قفل چهار چرخ به‌همراه ترمز کمکی، بالش پشت‌سری متحرک، کنترل حرکت در سربالایی، سیستم حفظ پایداری الکترونیک و کشش سطحی، دوربین پشت و سنسور پارک و شش عدد کیسه‌ هوا شامل کیسه‌ هوای کنار پنجره برای ردیف اول و دوم است.

پنل کلید‌ها و کنترلر‌های کنسول وسط دارای دسترسی بسیار راحتی است.

کیا سورنتو نسل دوم به سیستم UVO این کمپانی مجهز است که به شما اجازه می‌دهد تا از صدای خود برای کنترل همه‌چیز در خودرو استفاده کنید.

صندلی‌های این خودرو نیز بسیار راحت هستند، صندلی‌های قابل‌تنظیم ردیف دوم دارای فضایی در بین خود هستند که می‌توان یک کودک خردسال را با صندلی مخصوصش در آن جای داد.

اگر صندلی مخصوص کودک را در ردیف سوم هم بگذارید، فضای جلوی پای او به‌اندازه کافی خواهد بود، اگرچه این موضوع برای افراد بزرگ‌سال صادق نیست. در واقع ردیف سوم این خودرو تنگ است سرنشینان در آن احساس ناراحتی خواهند کرد.

در نهایت، باید گفت متاسفانه اجزای اتاق بعد از ۳۰ هزار کیلومتر به سروصدا می‌افتد.

 

جدول مشخصات فنی
حجم موتور 3500 سی سی
قدرت موتور 277 اسب بخار
تعداد سیلندر 6 سیلندر
حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد 9 ثانیه
نوع سوخت بنزین
مصرف سوخت ترکیبی 10 لیتر
کلاس بدنه شاسی بلند

 

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱, ساعت ۸:۳۰
10 بازدید
نویسنده : گروه خبری توکاپوت