نسل سوم کیا سورنتو ( UM ) سال ۲۰۱۴ در کرهجنوبی رونمایی شد و در سال ۲۰۱۶ توسط اطلس خودرو به بازار ایران راه پیدا کرد.
سورنتوی جدید، از نظر طراحی کاملاً متفاوت شده و در مقایسه با نسل قبل، تحولات اساسی را تجربه کرده است. طراحی بیرونی نسل سوم کیا سورنتو ساده، شیک، عضلانی و کمی هم اسپرت به نظر میرسد.
فرم کلی بدنه بهنوعی نسخه تکمیلشده نسل قبلی، اما با طول و عرض بیشتر است.
ازویژگیهای بارز در طراحی این خودرو استفاده از نوار کرومی نسبتاً ضخیمی است که دورتادورِ جلوپنجره بزرگ آن را فرا میگیرد.
در نمای کناری، نواری کرومی زیر درها، همراه با کاپوت کشیده و ستونِ عقبِ عریض، به زیبایی ظاهری سورنتو میافزاید.
بد نیست بدانید سورنتو سال ۲۰۱۵، موفق به کسب جایزه طراحی آی اِف (iF Product Design Award) شده است. صندلیهای کیا سورنتو نسل سوم نسبت به نسل قبلی کمی در ارتفاع پایینتری نصب شدهاند بنابراین شاهد فضای بیشتری در قسمت سر هستیم.
ردیف سوم و دوم صندلیها قابلیت خواباندن دارند تا فضای بار بیشتری برای خودرو ایجاد کند.
اطلاعات موتوری
در ایران، این نسل از سورنتو با موتور ۴ سیلندر ۲۴۰۰ سیسی GDI عرضه میشود که میتواند قدرتی برابر با ۱۸۸ اسببخار و ۲۴۱ نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
این موتور با یک جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک همراه شده که قدرت را به هر چهار چرخ انتقال میدهد. حداکثر سرعت کیا سورنتو نسل سوم ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۹.۸ ثانیه، همچنین مصرف سوخت ترکیبیاش در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹.۴ لیتر است.
امکانات رفاهی و ایمنی
از تجهیزات رفاهی و ایمنی سورنتو میتوان به مواردی مانند سیستم انطباق روشنایی چراغهای جلو با چرخش فرمان، حافظه تنظیمات صندلی راننده و آینه کناری، گرمکن فرمان، گرمکن صندلیهای ردیف اول و دوم، سردکن صندلی راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع دوگانه خودکار بههمراه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی صندلی راننده در ۱۰ جهت و صندلی سرنشین جلو در هشت جهت، کنترل سیستم صوتی، مکالمات تلفنی و کروز کنترل از روی فرمان، شش کیسههوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمزEBD ، سنسور میزان فشار باد لاستیکها TPMS ، کنترل پایداری، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC، سنسور پیشگیری از چپ شدنِ خودرو اشاره کرد.
کروز کنترل تطبیقی ACC این سیستم با تنظیم کردن سرعت نسبت به خودروی جلویی، فاصله ایمن با آن را حفظ میکند.
سیستم کمکی پارک هوشمند SPAS با بهکارگیری تعدادی دوربین و سنسور، محیط اطراف خودرو را تحتنظر میگیرد و میتواند بهصورت خودکار سورنتو را پارک کند.
کیا سورنتو در سال ۲۰۱۴، توسط مؤسسه اروپایی Euro NCAP تست شده و پنج ستاره ایمنی را دریافت کرده است.
کیا به دنبال معرفی نسل سوم سورنتو در سال ۲۰۱۵ اقدام به تولید نسخه جیتی لاین ( GT-Line ) آن نمود که از نظر ظاهری تفاوتهایی با نسخه معمولی دارد.
در نسخه جیتی لاین تغییراتی در گرافیک چراغها و مهشکنهای جلو و عقب دیده میشود که در جهت هر چه زیباتر شده این خودرو حرکت میکند.
درمجموع، کیا سورنتو با با بهرهمندی از زبان طراحی جدید کیا، چهرهای زیبا و چشم نواز دارد.
در کابین سورنتو با فضایی جادار روبرو میشویم که به ۳ ردیف صندلی مجهز شده و از ارگونومی خوبی برخوردار بوده و جاگذاری ادوات در آن بسیار مناسب است. صندلیها راحت هستند و متریال بهکار رفته در قسمتهای مختلف کابین نیز کیفیت مناسبی دارد.
اطلاعات موتوری
کیا سورنتو GT-Line همانند نسخه معمولی از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی که به سیستم تزریق مستقیم GDI مجهز است، بهره میبرد و میتواند ۱۸۸اسب بخار قدرت و ۲۴۱نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
پیشرانه کیا سورنتو جیتی لاین با یک جعبهدنده ششسرعته اتوماتیک بهخوبی هماهنگ شده و قدرت تولید شده را به هر چهار چرخ انتقال میدهد. این خودرو با پیشرانه مذکور میتواند در ۹.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۹ کیلومتر در ساعت خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی کیا سورنتو GT-Line نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹.۴ لیتر و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو ۶ است.
امکانات رفاهی
کیا سورنتو در مدل GT-Line از امکانات بیشتری نسبت به مدل معمولی بهره میبرد و از امکاناتی نظیر ۶ کیسه هوا، سیستمهای ترمز و پایداری ABS ،EBD ،ESC ،VSM ،TCS ،HAC، سیستم چرخش خودکار چراغهای جلو در پیچ، صندوق عقب هوشمند، سیستم ورود و روشن کردن خودرو بدون کلید Keyless ، فرمان برقی حساس به سرعت، سیستم تنظیم دوگانه دمای کابین بههمراه دریچههای هواکش مجزا برای سرنشینان ردیفهای دوم و سوم، تنظیم برقی صندلی راننده در ۱۰ جهت و صندلی سرنشین جلو در هشت جهت، حافظه تنظیمات صندلی راننده و آینه جانبی، فرمان با روکش چرمی و قابلیت کنترل سیستم صوتی، شیفتر فرمان، کروزکنترل، سیستم صوتی اینفینیتی با سابووفر، صفحه نمایش ۷ اینچی، سقف پانوراما، آینههای جانبی برقی تاشو و آینه وسط الکتروکرومیک، گرمکن و سردکن صندلی ردیف جلو و گرمکن ردیف دوم، چراغ روشنایی روز، چراغ شور، سیستم کنترل باد چرخها TPMS ، رادار بین خطوط، کروزکنترل هوشمند، درایو مد (اکو، نرمال، اسپرت)، ترمز پارک برقی، اتوپارک و دوربین ۳۶۰ درجه اشاره کرد.
کیا سورنتو به سیستم کمکی پارک هوشمند مجهز است و با بهرهگیری از سنسورهای اطراف خودرو میتوان آن را بهصورت خودکار پارک کرد.
سیستم درایو مُد برای این خودرو در نظر گرفته شد است و امکان رانندگی در وضعیتهای اکو، نرمال و اسپرت وجود دارد، که در هر وضعیت عملکرد متفاوتی را از پیشرانه و سیستم فرمان شاهد خواهیم بود.
سیستم ترمز کیا سورنتو GT-Line عملکرد رضایتبخشی دارد و باعث ایجاد حس اطمینان در راننده و سرنشینان میشود.
کیا سورنتو جیتی لاین فرمانپذیری بسیار خوبی دارد و از هندلینگ مطلوبی نیز بهره مند است، که بر روی کیفیت رانندگی با آن تاثیر بسیار مثبتی دارد. عملکرد فرمان برقی خودرو در برخی موارد سرد و بیروح است و همین موضوع میتواند بر روی کیفیت رانندگی تأثیر منفی بگذارد.
صندلیهای ردیف دوم و سوم قابلیت تاشوندگی دارند و با توجه به این مورد فضای بار را به میزان قابل توجهی میتوان افزایش داد. صندلیهای ردیف سوم این خودرو برای افراد بزرگسال فضای مناسبی ندارد و بیشتر برای کودکان مناسب به نظر میرسد.
نوع خودرو | سورنتو GTLine | سورنتو |
حجم موتور | 2400 سی سی | 2400 سی سی |
قدرت موتور | 188 اسب بخار | 188 اسب بخار |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر | 4 سیلندر |
حداکثر سرعت | 220 کیلومتر بر ساعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا صد | 11 ثانیه | 10 ثانیه |
نوع سوخت | بنزین | بنزین |
مصرف سوخت ترکیبی | 9 لیتر | 9.5 لیتر |
کلاس بدنه | شاسی بلند | شاسی بلند |