لکسوس CT200h نخستین بار با مدلهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ روانه بازار ایران شد اما به دلیل آنکه اولا بسیاری از مشتریان نگران تامین قطعات و لوازم فنی اولین خودرو هیبریدی بازار ایران بودند، ثانیا عملکرد فنی این خودرو نیز چندان قابل قبول و مهیج به نظر نمیرسید و حتی در حالت تمام الکتریکی نیز این هاچبک لوکس صرفا قادر بود با اتکا بر موتور برقی خود تنها دو کیلومتر راه را طی کند، با استقبال مناسب مشتریان ایرانی مواجه نشد. به هر حال لکسوس CT200h به عنوان یک هاچبک لوکس هیبریدی به صورت محدود در بازار کشورمان حضور دارد و ما قصد داریم تا این خودروی ژاپنی را از لحاظ طراحی ظاهری، کابین، مشخصات فنی، امکانات، وضعیت فروش و … مورد بررسی و نقد قرار دهیم.
طراحی ظاهری
نمای ظاهری این هاچبک لوکس ژاپنی به دلیل آنکه سالهای نسبتا زیادی از طراحی اولیه آن میگذرد، در مقایسه با محصولات مدرن همرده تا حدودی قدیمی و کلاسیک به نظر میرسد؛ به نحوی که المانهای اسپرت آن رفته رفته رنگ باخته و هیجان نهفته در طراحی بدنه این خودرو رو به افول نهاده است. در نمای جلو سبک طراحی چراغهای کشیده و جلوپنجره مابین آنها به گونهای است که سعی دارد تا چهرهای تقریبا متخاصم و تهاجمی از این هاچبک خانوادگی به نمایش بگذارد، اما با این حال به نظر میرسد که در رسیدن به این مقصود خود چندان موفق ظاهر نشده باشد.
طرح سپر، مه شکنها و دریچه هواکش میانی سپر نیز چندان تهاجمی به نظر نمیرسد. با این حال چهره ct200h همچنان شاخصههای بصری یک خودرو لکسوس را حتی از فواصل دورتر نیز به نمایش میگذارد. در نمای جانبی خودرو اولین نکتهای که جلب توجه میکند طراحی ستون سی و وجود یک تکه شیشه روی آن خواهد بود که در ادامه شیشه پشت به نواحی کناری ستون C تداوم پیدا کرده است. یک خط شانهای نیز در قسمت زیرین فریم پنجرهها، چراغهای جلو و عقب را به یکدیگر متصل کرده تا به همراه برخی حجم پردازیهای دیگر موجب به وجود آمدن بدنهای تقریبا خوشتراش و تا حدی عضلانی برای این بخش لکسوس CT200hشود.
هنگامی که به قسمت پشت خودرو میرسید با چراغهای بزرگ که حالتی اخمالود به خود گرفته و طراحی نه چندان پیچیدهای دارند، مواجه خواهید شد که به طور کلی حالتی خشن و تهاجمی را از خود بروز داده و موجب پدید آمدن چهره متفاوت و اسپرت برای قسمت پشت این خودرو شدهاند.
در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری لکسوس CT200h در مقایسه با سایر هاچبکهای بازار حالتی متفاوت و متمایز داشته که هم میتوان آن را به عنوان یک طراحی زیبا تلقی نمود و یا آن را به عنوان یک خودرو نه چندان خوشچهره و خوش استایل در نظر گرفت؛ با این حال به نظر میرسد که سلیقه عمومی مشتریان در بازار نه چندان پرتنوع هاچبکهای لوکس موجود در ایران انتقاد چندانی پیرامون نمای ظاهری لکسوس CT200h نداشته باشد.
طراحی داخلی
کابین لکسوس سی تی ۲۰۰ اچ نسبت به محصولات مدرنتر، بهره زیادی از خطوط سیال و پیچیده نبرده و طراحان سعی داشتهاند تا با استفاده از اشکال هندسی متعارف، کابینی لوکس و متین را برای کاربران این خودرو طراحی کنند.
وجود دکمههای مختلف روی کنسول میانی حس و حالی شبیه به اتاقک هواپیما را در ذهن تداعی میکند. غربیلک فرمان نیز به نوبه خود خوشدست و اسپرت به نظر میرسد.
کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت داشبورد و رودریهای این خودرو نیز کاملا مناسب بوده و از مرغوبیت قابل قبولی سود میبرند. صندلیهای این خودرو به خوبی بدن سرنشین را در بر گرفته و میتوانند در مسافرتهای طولانی مانع کوفتگی و خستگی بدن سرنشینان شوند. با این حال صندلیهای عقب احتمالا به دلیل سفتی نسبتا زیاد قادرند گله و شکایت سرنشینان را پس از مدت زمان نسبتا طولانی به دنبال داشته باشند. صندلیهای ردیف جلو فضای کافی را در اختیار کاربران خود قرار میدهند اما ردیف عقب به نظر میرسد بیشتر جهت حضور دو نفر سرنشین بزرگسال با قد متوسط فضای کافی در خود داشته باشد. حجم صندوق عقب لکسوس CT200h نیز معادل ۳۷۵ لیتر بوده که تا حدودی اندک به نظر میرسد اما با این حال میتواند لوازم یک خانواده کم جمعیت را در هنگام مسافرت درون خود جای دهد.
در مجموع باید عنوان داشت که فضای داخلی کابین لکسوس CT200h از لحاظ کیفی و یا طراحی توانسته رضایت عمده مشتریان را جلب کرده و زیبایی بصری و سطح کیفی مناسبی را ارائه دهد.
آپشنها و امکانات
لکسوس CT از آپشن ها و تجهیزات نسبتا مناسبی سود میبرد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره میکنیم: سامانه تثبیت سرعت یا کروز کنترل، چهار حالت رانندگی، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سنسور باران، چراغ روشنایی در روز، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، اتولایت، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمههای کنترل، سیستم صوتی لوینسون با ۱۳ بلندگو، نمایشگر لمسی مرکزی ۸ اینچی، سامانه نویگیشن و دوربین عقب، بلوتوث، تاچ پد کنترل، استارت دکمهای، ورود بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده با تنظیمات 10 حالته برقی به همراه حافظه و تنظیم گودی کمر، گرمکن صندلی جلو، آینههای جانبی تاشونده برقی با گرمکن، حافظه آینه، چراغهای مه شکن جلو و عقب، چراغ شوی، چنجر شش تایی، تنظیم هوشمند بلندی صدا، پورت usb، هشت عدد کیسه هوا راننده – زانویی راننده – سرنشین جلو – زانویی سرنشین جلو و ایربگ پردهای و جانبی جلو، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده، روکش صندلی چرمی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف.
مشخصات فنی
این خودرو ژاپنی نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه هیبریدی دریافت میکند که شامل موتور چهار سیلندر بنزینی به علاوه یک موتور الکتریکی است.
حجم پیشرانه چهار سیلندر بنزینی ۱.۸ لیتر بوده و حداکثر قدرت حاصل از این پیشرانه هیبریدی نیز برابر با ۱۳۴ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. شتاب صفر تا صد این خودرو معادل 10.3 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. مهندسین شرکت لکسوس میانگین مصرف سوخت ترکیبی 4.1 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتررا برای این خودرو عنوان کرده اند .
حجم موتور | 1800 سی سی |
قدرت موتور | 134 اسب بخار |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر |
شتاب صفر تا صد | 10 ثانیه |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر بر ساعت |
نوع سوخت | بنزینی / الکتریکی |
مصرف سوخت ترکیبی | 4.1 لیتر |
کلاس بدنه | هاچبک |