هیوندای سانتافه را باید یک شاسی بلند متوسط کرهای بدانیم که در ایران و البته دیگر نقاط دنیا حسابی جا افتاده است.
این خودرو البته در نسلهای مختلفی تولید شده و چه بسا که بعضی از نسلهای آن هم از نظر طراحی یا دیگر موارد، از دور خارج شده یا کمتر مورد توجه باشند. اما هیوندای به هر حال، با فیسلیفتها و نیوفیسهای این خودرو، سعی میکند تا مقابل دیگر رقبا خودی نشان دهد.
نسل دوم سانتافه که مورد بررسی ماست، در سال ۲۰۰۶ میلادی در آمریکا رونمایی شد. سال بعد هم که فروش سراسری آن شروع شد و تا سال ۲۰۱۲ میلادی تداوم یافت.
بعد از آن جای خودش را به سانتافه نسل سوم داد. البته در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز، یک نیوفیس از این خودرو ارائه شد تا مشتریان چندان از طراحی قدیمی شده آن دلخور نباشند. اما به هر حال طراحی هیوندای سانتافه برای زمان خودش جذاب و چشمنواز تلقی میشد.
هنوز هم سانتافهها را به آن چراغهای کشیده زیبا در بخش جلو و عقب خودرو میشناسند که در تناسب با دیگر اجزای ظاهری خودرو قرار دارد. البته در نسخه نیوفیس آن تغییراتی در گرافیک چراغها و مهشکنهای جلو و دیگر اجزای ظاهری خودرو ایجاد شده است.
در کابین خودرو نیز سادگی زیادی موج میزند. البته هیوندای در آن روزگار، چندان به بخش داخل کابین خودش توجه نداشت؛ اتفاقی که چه بسا در آزرا و سوناتا هم به چشم میخورد. جنس داشبورد پلاستیک مرغوب است. ابعاد خودرو نیز بزرگ و قابل اعتناست و در آن، صندلیهای هفت نفره و پنج نفره هم قابل مشاهده است.
هیوندای سانتافه را باید در کل آپشنال بدانیم و چه بسا همین باعث شده تا توجه زیادی به آن شود. ترمز ضدقفل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، شش عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین، جانبی)، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، نمایشگر هفت اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه تهویه برای ردیف عقب، سیستم صوتی با هفت بلندگو، روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو به همراه تنظیم گودی کمر، گرمکن صندلی صندلیهای جلو، آینههای برقی با گرمکن، سانروف، سنسور نور و باران، کروز کنترل و ... از جمله این آپشنها محسوب میشوند که میتواند برای هر کاربری رضایتبخش باشد.
اگر بخواهیم به طور کلی به بررسی مشخصات هیوندای سانتافه نسل دو بپردازیم، میتوان گفت این نسل از سانتافه دارای هندلینگ خوب، سیستم تعلیق و شاسی مناسب و امکانات رفاهی بسیار متنوعی است. در کنار این موارد باید گفت که شتاب گیری این خودرو ضعیف بوده و مصرف سوخت بالایی را دارد.
برای بررسی دقیقتر این خودرو، به بررسی مشخصات فنی هیوندای سانتافه نسل 2 خواهیم پرداخت. این خودرو، مجهز به پیشرانه 2.7 لیتری و 3500 سی سی است. این پیشرانه میتواند قدرتی بالغ بر 189 اسب بخار را تولید و در اختیار شما قرار دهد. همانطور که گفته شد، شتاب صفر تا صد این خودرو ضعیف بوده و 11.7 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز است. مصرف سوخت ترکیبی سانتافه 9.8 لیتر است. گشتاور موتور سانتافه 248 نیوتن متر بوده و نیرو محرکه از طریق جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک، به چهار چرخ خودرو منتقل میشود. حداکثر سرعتی که به هنگام رانندگی با سانتافه میتوانید به آن دست بیابید، 179 کیلومتر بر ساعت است.
سانتافه نسل دوم توانسته چهار ستاره ایمنی از یوروانکاپ گرفته.
ظاهر سانتافه نسل 2، خشن نبوده و با دیدن آن احساس آرامش خواهید کرد. این احساس آرامش به هنگام تجربه کردن سواری این خودرو نیز بیشتر از قبل میشود. در این خودرو، برای تامین ایمنی سرنشینان از 12 ایربگ استفاده شده است. در صورت احساس نیاز، شما میتوانید با استفاده از کلید قطع کیسه، این سیستم ایمنی سانتافه غیر فعال خواهد شد. سیستم ترمز سانتافه به ترمز ضد قفل و سیستم کنترل پایداری مجهز است. از جمله برخی از آپشنهای دیگر این خودرو، میتوان به صندلیهای برقی جلو، تنظیم برقی گودی کمر، پشت سریهای فعال به هنگام تصادف، آینههای تاشو برقی و سنسورهای باران و قطب نما اشاره کرد.
حجم موتور | 2700 سی سی | 3500 سی سی |
قدرت موتور | 185 اسب بخار | 276 اسب بخار |
تعداد سیلندر | 6 سیلندر | 6 سیلندر |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر بر ساعت | 187 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا صد | 11.3 ثانیه | 11 ثانیه |
نوع سوخت | بنزین | بنزین |
مصرف سوخت ترکیبی | 10.5 لیتر | 11 لیتر |
کلاس بدنه | شاسی بلند متوسط | شاسی بلند متوسط |