هیوندای نسل هفتم سوناتا را در سال ۲۰۱۴ با عنوان هیوندای سوناتا LF هیبریدی وارد بازار کرد.
پس از آن به دنبال افزایش محبوبیت خودروهای هیبریدی سوناتا نیز نسخه هیبریدی سوناتا LF را در سال ۲۰۱۵ رونمایی نمود.
هیوندای سوناتا LF هیبریدی هم در ظاهر و هم در مشخصات فنی تفاوتهای زیادی با نسخه مادر داشت. تغییرات ظاهری این خودرو شامل طراحی متفاوت چراغهای جلو، جلوپنجره بزرگتر که جای پلاک را هم در بر دارد، قسمت زیر سپر جلو، رینگهای اکواسپُک، آیرودینامیک پنجره جدید، چراغهای عقب و زیر سپر عقب میشود.
اما با این تفاصیر، کابین هیوندای سوناتای هیبریدی جدید با سوناتا LF تفاوت چندانی ندارد.
هیوندای سوناتا LF هیبریدی به یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر بنزینی با توانایی تولید ۱۵۶ اسببخار قدرت و ۱۹۳نیوتنمتر گشتاور و یک موتور الکتریکی با حداکثر قدرت ۵۱ اسببخار و حداکثر گشتاور ۲۰۵ نیوتنمتر مجهز است. مجموع قدرت این دو موتور ۱۹۳ اسببخار است که از طریق گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود.
شتاب صفر تا صد هیوندای سوناتا LF هیبرید ۹.۳ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۹۲ کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است! موتور بنزینی سوناتا LF هیبریدی از نوع NU است که از چرخش ATKINSON استفاده میکند.
این سیستم موجب کاهش مصرف سوخت میشود، اما قدرت موتور را در دورهای پایین کاهش میدهد که در هیوندای LF هیبریدی این موضوع با کمک موتور برقی رفع شده است.
سوناتا LF هیبریدی میتواند با تنها موتور برقی خود به سرعت ۱۲۱ کیلومتر در ساعت دست یابد. این خودرو سه حالت رانندگی اسپرت، معمولی و اقتصادی دارد.
کمپانی هیوندای خودروی سوناتا LF هیبریدی را در سه تیپ GL (تیپ پایه)، GLS (تیپ میانه) و GLS+ (تیپ فول) عرضه کرده که در میزان امکانات رفاهی متفاوت هستند.
تجهیزاتی مانند رینگ ۱۷ اینچی در مدل پایه با رینگ ۱۶ اینچی و مانیتور ۸ اینچی مرکزی با مانیتور ۵ اینچی جایگزین شدهاند. امکاناتی مانند گرمکن غربیلک فرمان و صندلیهای جلو و عقب، روکش چرمی غربیلک فرمان و دسته دنده، سانروف پاناروما، حافظه صندلی، تغییر زاویه چراغهای جلو، رادار نقاط کور، سنسور پارک جلو و سنسور باران را در نسخه پایه نمیبینیم.
نسخه میانه و نسخه فول تنها در چند مورد که شامل سردکن صندلی جلو، تریم داخلی چرمی لوکس، شارژر وایرلس و برخی تزئینات لوکس داخلی میشود متفاوت هستند.
سواری نرم و راحتی در هیوندای سوناتا LF هیبریدی به لطف سیستم تعلیق پیشرفتهاش تامین شده است. جالب اینکه سواری سوناتا LF به نرمی و راحتی نسخه هیبریدیاش نیست. اما عملکرد ضعیف ترمزها که در بیشتر خودروهای هیبریدی مشاهده میشود، در این خودرو نیز در بین نکات منفی قرار دارد.
ضمن اینکه شتاب خودرو، نیز چندان بالا نیست که باز از شاخصههای خودروهای هیبریدی محسوب میشود. عملکرد خوب گیربکس ۶ سرعته مصنوعی و CVT خودکار خودرو و امکان تغییر آن به حالت دستی را هم نباید فراموش کرد. این نکته مثبت در جایی نمود بیشتری مییابد که میبینیم گیربکس اکثر خودروهای هیبریدی از نوع CVT است. در نهایت باید گفت هندلینگ ضعیف خودرو در پیچهای تند عملکرد چندان رضایتبخشی ندارد و انحرافات خودرو را کاملاً کنترل نمیکند.
حجم موتور | 2000 سی سی |
قدرت موتور | 256 اسب بخار |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر |
حداکثر سرعت | 192 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا صد | 9.4 ثانیه |
نوع سوخت | بنزین / برقی |
مصرف سوخت ترکیبی | 4.9 لیتر |
کلاس بدنه | سدان |