هیوندای i20

نسل اول این خودرو پس از این که در سال 2011 تحت یک فیس‌لیفت قرار گرفت از سال 2014 به طور کامل کنار گذاشته شد و به نوعی با نسل دوم آن جای گزین شد. با اینکه نسل دوم هیوندای آی 20 در سال 2014 به بازار معرفی شد، اما با تأخیر فراوان و در پاییز سال 95 به بازار ایران وارد شد.

البته نسل دوم این خودرو در بازار فعلی ایران، یک خودرو وارداتی نبوده و در سایت تولیدی کرمان موتورواقع درمنطقه اقتصادی ارگ بم مونتاژ می‌شود.

با توجه به این که میزان داخلی سازی هیوندای i20 در سطح پایینی قرار دارد، این خودرو از قیمت نسبتا بالایی در بازار برخوردار است. نسل دوم هیوندای i20 تنها در هند و ترکیه تولید می‌شود و اکنون ایران سومین پایگاه تولیدی این خودرو به شمار می‌رود.

 

   

 

برسی طراحی

طراحی هیوندای i20 به لطف طراحان آلمانی ، ظاهری زیبا تر، اسپرت و در واقع مدرنی را به این خودرو واگذار کرده اند.

در نمای جلویی این هاچبک کره‌ای شاهد استفاده از یک جلو پنجره باریک هستیم که در مرکز آن لوگو شرکت هیوندای قرار داده شده است، درامتداد این جلو پنجره چراغ‌های زاویه‌دار و خشن دیده میشود، که باعث شده این خودرو نمای جذاب و جوان‌پسندی داشته باشد.

از نمایی جانبی کمی ساده بنظر میرسد اما بازهم در مقایسه با طراحی نمای جانبی نمونه‌های قبلی این خودرو، ظاهری زیبا ودرعین حال جذابی به خود گرفته است.

در بخش پشتی خودرو شاهد اصالت طراحی هیوندای هستیم. در بخش بالای شیشه عقب یک باله کوچک به چشم می‌خورد که در اسپرت نشان دادن طراحی این بخش از خودرو بی‌تأثیر نیست.


طراحی داخلی هیوندای i20 نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و به طور کلی از نو طراحی شده است؛ این تغییرات باعث شده تا i20 بیشترین فضای کابین را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

صندلی‌های پارچه‌ای خودرو ازطراحی مناسبی برخوردارند . در بخش جلویی از تنظیمات 6 جهته دستی بهره می‌برند که برای خودرویی با این کیفیت ساخت  بسیار عجیب به نظر می‌رسد. در مجموع می‌توان گفت که طراحی نمای داخلی نیز همچون فضای خارجی در حد قابل قبولی قرار دارد که در این میان انتخاب تریم دورنگ توسط کرمان خودرو در این امر نقش بسزایی دارد.

 

   

 

اطلاعات موتوری
هیوندای i20 با چهار پیشرانه مختلف به بازارهای جهانی عرضه می‌شود اما کرمان موتور پیشرانه 1.4 لیتری با توان خروجی 98 اسب بخار را برای این هاچبک کوچک انتخاب نمود که از چالاکی نسبتا کمی برخوردار است و به نسبت طراحی اسپرت این خودرو از توان رضایت بخشی برخوردار نیست.

نیروی تولید شده توسط پیشرانه این خودرو از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این گیربکس از قابلیت تیپ‌ترونیک برخوردار بوده و از تعویض دنده‌های نرم و دقیقی برخوردار است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود 6.7 لیتر اعلام شده است که عدد مناسبی برای یک هاچبک شهری جمع و جور محسوب می‌شود به شما اجازه می‌دهد که با خیال راحت به طور روزمره از این خودرو استفاده نمایید.

 

سیستم ایمنی

هیوندای آی 20 در سال 2015 توسط موسسه Euro NCAP مورد بررسی قرار گرفت و موفق شد 4 ستاره ایمنی را به نام خود ثبت کند. ناگفته نماند که هیوندای آی 20 تست شده توسط موسسه Euro NCAP به شش کیسه هوا مجهز بود، اما هیوندای آی 20 که در حال حاضر کرمان موتور آن را مونتاژ می‌نماید تنها به دو کیسه هوا مجهز شده است. با در نظر گرفتن این امر به نظر می‌رسد هیوندای I20 موجود در ایران نسبت به نمونه تست شده در سال 2015 از امنیت کمتری برخوردار باشد.

 

 

جدول مشخصات فنی
حجم موتور 1400 سی سی
قدرت موتور 98 اسب بخار
تعداد سیلندر 4 سیلندر
حداکثر سرعت 170 کلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد 13 ثانیه
نوع سوخت ینزین
مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتر
کلاس بدنه هاچبک

 

۲۲ فروردین ۱۴۰۱, ساعت ۸:۰
19 بازدید
نویسنده : گروه خبری توکاپوت