هیوندای i20 یک هاچ بک سوپرمینی است که از سال 2008 توسط هیوندای تولید شده است. i20 اولین خود را در نمایشگاه خودروی پاریس در اکتبر 2008 انجام داد. I20 تقریباً در تمام بازارهای جهانی ،جایگاه مناسبی پیدا کرده.
در حال حاضر، بزرگ ترین بازارهای i20 اروپا و آسیا (بخصوص هند) هستند که دو مدل برای این دو بازاراصلی در حال توسعه هستند.
اطلاعات موتوری
نسخههای اولیه هیوندای i20 با پیشرانه ۱.۶ لیتری که قادر به تولید 125 اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتنمتر گشتاور است، عرضه شد. شتاب صفر تا صد هیوندای i20 با این موتور ۹.۵ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی i20 با این پیشرانه که استاندارد آلایندگی یورو ۳ دارد، در حدود ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. این خودرو در نسخه فیس لیفت به موتوری ۱.۴ لیتری با بیشینه قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتنمتر مجهز شد. در نسخه جدید گیربکس ۵ سرعته دستی قبلی نیز جای خود را به یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک داد. شتاب صفر تا صد هیوندای i20 جدید ۱۱.۶ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ در حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
با توجه به مصرف پایین این خودرو و شتاب مناسب ، باید در نظر داشت که این خودرو مخصوص تردد در داخل شهرتولید شده . البته این موضوع هم قابل سنجش هست که در نسخه های اولیه این ماشین، شرکت هیوندای نمونه های جانبی مخصوص پیست رالی تهیه کرد.
سیستم ایمنی
هیوندای i20 حداکثر امتیاز ایمنی پنج ستاره را از یورو NCAPبه دست آورد و شش امتیاز از حداکثر هفت امتیاز در رده "کمک ایمنی" به ثمر رساند.
دریافت علائم بالا برای یادآوری کمربند و برنامه ثبات الکترونیکی خود را که خطر اسکی با ترمز چرخ های فردی به حداقل می رساند. i20 به عنوان پنجمین اتومبیل ایمن برای سال 2009،و نمره کلی خودرا بر اساس NCAP به پنج ستاره رساند.
ویژگی های هیوندای i20 با شش کیسه هوا شروع می شود.برای راننده و مسافر در جلو همراه با کیسه های هوایی جانبی و پرده ای برای سرنشینان عقب. در حالی که سیستم ترمز آنتیلاک (ABS) با توزیع ترمز الکترونیکی نیروی (EBD) که کمک می کند تا برای کنترل خودرودرسطوح لغزنده.
این خودرو دارای اضافات جدید در ویژگی های ایمنی خود مانند پاک کننده های سنجش باران و چراغ جلو، سنجش تاریکی خودکار، قفل مرکزی، ورود بدون کلید همراه با لامپ های مه جلو و عقب و immobilizer موتور پیشرفته است.
اطلاعات تیم تووکاپووت
هیوندای i20 در دو نسخه وارداتی (نسل قدیم) و مونتاژ (نسل جدید) در بازار ایران موجود است.
i20 وارداتی که نسل قدیم این خودرو محسوب میشود، در واقع یک هاچبک شهری است که با تواناییهای بالای خود یک گزینه ایدهآل برای طرفداران خودروهای هاچبک محسوب میشود.
هیوندای i20 را در واقع دردونسخه 3 و5 درب تولید میشد و تنها مدل 5 درب آن به بازار ایران راه یافت.
طراحی نسخههای اولیه هیوندای i20 شباهت بسیاری به هیوندای i30 داشت، اما با گذشت زمان و اعمال فیسلیفت سال ۲۰۱۳ به زبان طراحی جدید هیوندای شباهتهای بیشتری پیدا کرد. هیوندای i20 در داخل کابین نیز از طراحی و کیفیت ساخت قابل قبولی برخوردار است.
ابعاد کابین به دلیل ماهیت این خودرو چندان بزرگ نیست ولی برای خودرویی در این کلاس مناسب به نظر میرسد.
از جمله امکانات این خودرو میتوان به ۶ عدد کیسه هوا، سیستمهای ترمز و پایداری ABS ،EBD BAS ،ESC ،TCS، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و دکمههای کنترلی روی فرمان، سیستم ورود بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، پشت سریهای فعال شونده، صندلی برقی راننده، اتولایت، کروزکنترل، سنسور باران سیستم قفل خودکار درها، آینههای جانبی برقی و سنسور پارک جلو و عقب اشاره کرد. البته ممکن است در نسخه قبل از فیسلیفت نیز شاهد امکانات کمتری باشید. در ضمن هیوندای i20 موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده است.
حجم موتور | 1400 سی سی |
قدرت موتور | 98 اسب بخار |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا صد | 13 ثانیه |
نوع سوخت | بنزین |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.7 ثانیه |
کلاس بدنه | هاچبک |