دلایل بسیاری برای این محبوبیت وجود دارد: کیفیت ساخت، امکانات و تجهیزات کافی، عملکرد فنی مناسب، طراحی جذاب و ابعاد کاربردی. همین محبوبیت و مقبولیت باعث شد تا سایپا تصمیم به مونتاژ این سدان موفق از کیا در داخل بگیرد.
کیا سراتو که پیشتر با ورود نسخههایی از نسل اول و دوم خود، در ایران مورد استقبال خوبی واقع شده بود، گزینه مناسبی برای ادامه هماریهای دیرین سایپا و کیا نظیر پراید به نظر میرسید. اما سایپا، تولید این خودرو را در نسل دوم و با موتور ۱۶۰۰ سیسی، مجهز به گیربکس دستی آغاز کرد که به هیچوجه انتظارات مشتریان و توقع مسئولان این کمپانی از فروش را برآورده نکرد.
لذا سایپا نسخه ۲ لیتری دنده اتومات را در سال ۹۷ در دستور کار خود قرار داد.
نسخه جدید ضمن برخورداری از موتوری قویتر و گیربکسی مدرنتر، به بسیاری از امکانات حذف شده سراتو در نسخههای پیشین نیز مجهز شده بود.
این سدان در دو نسخه آپشنال و ساده عرضه شود و در هر دو نسخه از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی و گیربکس ۶ سرعته تیپترونیک بهره میبرد.
بیشینه قدرت این خودرو معادل با ۱۵۶ اسببخار و گشتاور ۱۹۵ نیوتنمتر ، صفر تا صدش ۱۰ ثانیه با سقف سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است. همچنین کیا سراتو در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی ۷.۱ لیتر بنزین مصرف میکند.
از نظر طراحی خارجی و شرایط ظاهری بین دو نسخه کیا سراتو آپشنال و معمولی تفاوت خاصی مشهود نیست، ولی بهمحض ورود به داخل کابین با تفاوتهای متعددی مواجه میشوید: روکش چرمی غربیلک فرمان و سردنده و صندلیها، سانروف برقی، آمپر سوپرویژن (با نورپردازی قرمز رنگ نشانگرها)، سیستم مولتیمدیا با صفحهنمایش هشت اینچی و کلید هوشمند از جمله امکانات افزوده شده به نسخه آپشنال سراتو سایپا 2000 سیسی اتومات است.
تعبیه اهرمهای تعویضدنده در پشت فرمان حس یک رانندگی اسپرت و تجربه متفاوتی را به راننده القا میکند. البته باید گفت، اضافه شدن این امکانات به معنای بهبود شرایط مونتاژ و ساخت نیست و سراتو آپشنال ۲۰۰۰ سیسی نیز مانند برادرانش، همچنان از کیفیت پایین ساخت رنج میبرد.
از امکانات رفاهی این خودرو باید به مواردی همچون : کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم ترمز های ABS-EBD،فرمان هیدرولیک، کلیدهای تنظیمات روی فرمان، مه شکن های جلو وعقب، آینه های برقی، کروز کنترل، سنسور نور، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف، سیستم قفل و سوئیچ هوشمند Smart key ،سیستم تعویض دنده پشت فرمان ، مولتی مدیا و جی پی اس (رهیاب)، سنسور و دوربین دنده عقب، صندلی چرم ، جلو آمپر جدید، رینگ های آلومینیومی 16 اینچی و استفاده از چرم بر روی دسته دنده و غربیلک فرمان اشاره کنیم.
این سواری در نمونههای مونتاژی به دلیل ضعف فنربندی آزاردهندهتر نیز شده و خستگی سرنشینان را در رانندگیهای حتی نه چندان طولانی به دنبال دارد.
کیفیت پایین مونتاژ و ساخت را در این نسخه مشاهده میکنیم که نکتهای بسیار جدی در سطح قیمتی که سراتو دنده اتوماتیک آپشنال ارائه میشود است.
برای مثال پلاستیک خشک به کار رفته در جلو داشبورد و کنسول میانی در حد انتظارات خریداران از خودروی ۸۰۰ میلیونی و بالاتر نیست.
در بحث فرمانپذیری کیا سراتو شرایط خوبی دارد و با افزوده شدن سیستم ESP به این نسخه، مشکلات ایمنی خودرو در مسیرهای مارپیچ و خطرناک مرتفع شده است که مورد مهمی محسوب میشود.
فضای داخل کابین سراتو در تمام نسخهها جادار و راحت است و در ردیف جلو و عقب، فضای کافی را برای سرنشینان فراهم میکند.
حجم موتور | 2000 سی سی |
قدرت موتور | 156 اسب بخار |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا صد | 10 ثانیه |
نوع سوخت | بنزین |
مصرف سوخت | 7 لیتر |
کلاس بدنه | سدان متوسط |