نکته مهم اینکه دقیقا همزمان با شروع تولید این نسل در ایران، کیا از نسل سوم سراتو در کره رونمایی کرده، تولید نسل دوم را متوقف نمود.
برهمین اساس کیا سراتو سایپا، در بحث طراحی یک نسل عقبتر و قدیمیتر ظاهر شد.
محبوبیت نسل اول و دوم کیا سراتو وارداتی، منجر به استقبال اولیه از این خودرو در کشور شد، اما مواردی همچون ضعف موتور، حذف بسیاری از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی باعث شد تا در ادامه، سایپا بار دیگر مشتریان خود را از یک محصول مونتاژیاش که میتوانست بسیار موفق باشد دلسرد کند. بهخصوص که حضور کیا سراتوهای وارداتی همزمان با عرضه جهانی در ایران، سطح توقع مشتریان را از این برند بسیار بالاتر میبرد.
فضای داخل کابین سراتو مونتاژ، از نظر طراحی قدیمی به نظر میرسید و از نظر کیفیت نیز همسطح دیگر تولیدات داخلی شده بود.
نزول کیفیت مونتاژ و ساخت در کنار ضعف موتور و حذف آپشنهای صدای اعتراض مشتریان را بلند کرد و در نتیجه سایپا اقدام به تولید کیا سراتو ۱.۶ لیتری آپشنال نمود.
در نسخه جدید علاوه بر امکانات محدود کیا سراتو بیسیک، مانند ایربگ راننده و سرنشینان، کامپیوتر اطلاعات سفر، سیستم ترمز ABS و EBD، باز شدن اتوماتیک دربها هنگام تصادف، سیستم ضد سرقت، امکان تنظیم نور چراغهای جلو، چراغ مهشکن جلو و عقب، شیشه بالابر جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی و سیستم صوتی و مجهز به شش بلندگو و رادیو CD PLAYER با قابلیت پخش MP3 ورودی USB AUX+IPOD ، کمربندهای ایمنی جلو با سیستم پیشکشنده و قابلتنظیم، مواردی مانند شیفتر فرمان، سنسور و دوربین عقب، سانروف، پشتآمپری با طراحی بهروزتر، سیستم Smart Key، رهیاب ماهوارهای، سیستم مولتیمدیا و روکش چرم صندلیها لحاظ شد.
سراتو سایپا با پیشرانه ۱۶۰۰ سیسی، ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و خطی، توان تولید ۱۲۴ اسببخار قدرت و ۱۵۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
تفاوت اصلی این نسخه با نمونههای وارداتی به کار رفتن گیربکس ۵ سرعته دستی به جای جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپترونیک نمونههای وارداتی بود.
شتاب صفر تا صد این خودرو، ۱۰.۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده است.
طی سالهای اخیر مشتریان میل بیشتری به رانندگی با خودروهای برخوردار از گیربکس اتوماتیک پیدا کردهاند و ترجیح میدهند در بازه قیمتی کیا سراتو از خرید خودروی دندهدستی صرفنظر کنند و به سراغ مدلی دنده اتومات بروند.
بهخصوص که نمونههای وارداتی دنده اتومات این خودرو همچنان در بازار دیده میشد. عملکرد سیستم ترمز نمونههای مونتاژ سراتو، در تمام نسخهها، نسبت به نمونههای وارداتی چندان رضایت بخش نیست.
برخورداری از سیستم کنترل کشش و پایداری که با نام ESP شناخته میشود، برای تمامی خودروهایی که طی چند سال اخیر تولید میشوند، امری بدیهی و الزامی است.
سایپا با حذف این سیستم که برای کنترل خودرو بر روی سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پیچیدن طراحی شده است، سطح کنترلی سراتو سایپا را بسیار کاهش داده و تردد با این خودرو در جادههای پُر پیچوخم را ناایمن کرده است.
حجم موتور | 1600 سی سی |
قدرت موتور | 125 اسب بخار |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا صد | 10.2 ثانیه |
نوع سوخت | بنزین |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.5 لیتر |
کلاس بدنه | سدان متوسط |