هرچند کار مونتاژ نسل دوم سراتو زمانی آغاز شد که تولیدش در کره متوقف شده بود. این کار با عرضه محدود مدل ۱۶۰۰ سیسی دندهای با نام سراتو سایپا، که فاقد تمامی امکانات نسل دوم سراتو بود، در سال ۹۳ شمسی آغاز شد و دیری نپایید که تولید پُرشمارتر مدل ۲۰۰۰ سیسی اتومات آن نیز، مشتریان بیشتری را به خود جذب کرد.
ازآنجاییکه حذف برخی از آپشنهای نسخه کرهای سراتو اعتراض بسیاری از مشتریان را بهدنبال داشت، سایپا با جایگزینی مدلهای فولآپشن بهجای مدلهای میانه، کیفیت این محصولش را برای حضور قدرتمندانهتر در بازاری که حالا در قُرُق خودروهای بیکیفیت و درعینحال مجهز چینی درآمده بود، بهخوبی ارتقا داد.
سایپا با هدف امکان انتخاب و عرضه سراتو با دو قیمت متفاوت جهت پاسخگویی به نیاز طیف وسیعتری از مشتریان و همراهی با قدرت خرید آنان، اقدام به ارائه نسخههای آپشنال و ساده سراتو با پیشرانه ۲۰۰۰ سیسی کرده است.
هر دو نسخه این سدان تولید سایپا قدرتی معادل با ۱۵۶ اسببخار و گشتاور ۱۹۵ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ دور بر دقیقه را فراهم میکنند و از جعبهدندهی ششسرعتهی خودکار برخوردارند.
این خودرو طی زمانی در حدود ۹.۵ تا ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن، بهخاطر محدودیت الکترونیکی، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. میانگین مصرف سوخت این خودرو بهصورت ترکیبی ۷.۱ لیتر ثبت شده است.
تا به اینجا تفاوت چندانی بین مدل ساده و آپشنال سراتو دیده نمیشود و عمده تغییرات در بحث طراحی داخلی و خصوصاً آپشنها و امکانات رفاهی صورت گرفته است.
از نظر طراحی خارجی و شرایط ظاهری بین دو نسخه کیا سراتو آپشنال و معمولی تفاوت چندانی مشهود نیست، ولی بهمحض ورود به داخل کابین با تفاوتهای متعددی مواجه میشوید: روکش چرمی غربیلک فرمان و سردنده و صندلیها، سانروف برقی، آمپر سوپرویژن (با نورپردازی قرمز رنگ نشانگرها)، سیستم مولتیمدیا با صفحهنمایش هشت اینچی و کلید هوشمند از جمله امکانات افزوده شده به نسخه آپشنال سراتو سایپا ۲۰۰۰ سیسی اتومات است. همچنین، تعبیه اهرمهای تعویضدنده در پشت فرمان حس یک رانندگی اسپرت و تجربه متفاوتی را به راننده القا میکند.
عرضه کیا سراتو با پیشرانه ۲۰۰۰ سیسی دنده اتوماتیک پس از عرضه مدل ۱۶۰۰ سیسی دنده دستی، در پی پاسخگویی به نیاز روزافزون بازار داخلی به سدانهای خانوادگی اتوماتیک از سوی سایپا صورت گرفته است.
این مدل کیا سراتو امکان انتقال تجربهای خوشایند از سواری با خودرویی دنده اتومات را فراهم میسازد و به دلیل هماهنگی مطلوب پیشرانه با گیربکس آن، سطح تجربه راندن با آن همواره مطلوب ارزیابی میشود.
در مدلهای آپشنال این خودرو، برخی از این امکانات به آن اضافه شده است و فاصله چشمگیری بین نسخه ساده و آپشنال آن مشهود است.
با وجود تلاشهای سایپا و بالاتر بردن کیفیت مونتاژ سراتو سایپا، این معضل در مونتاژ برخی از بخشهای این خودرو به چشم میخورد که بهطورمثال میتوان به پایینتر بودن کیفیت رنگ بدنه نسبت به نسخه وارداتی و عدم عایقبندی مناسب و نشت آب به داخل کابین اشاره کرد.
در تولید هر بخش از این خودرو توسط سایپا تغییراتی بر روی آن اعمال شده است، کاهش چشمگیر کیفیت و کارایی مشهود است.
جایگزینی پلاستیک بهکار رفته در کابین سراتو با مواد ارزانقیمت و استفاده از روکش صندلی پارچهای بیکیفیت بهجای روکش چرمی، نمونههایی از اعمال تغییرات سایپا بهشمار میروند که نتیجهای جز پایینتر بردن سطح کیفی و کلاسِ کاری این خودرو، خصوصاً در نسخه ساده آن، نداشتهاند.
حجم موتور | 2000 سی سی |
قدرت موتور | 155 اسب بخار |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا صد | 10.5 ثانیه |
نوع سوخت | بنزین |
مصرف سوخت ترکیبی | 7 لیتر |
کلاس بدنه | سدان |