هیوندای سنتنیال

شرکت هیوندای خط تولید مدل سنتنیال ( اکوس ) را از سال 1999 به راه انداخت .

نسل دوم آن که در کشورایران دیده میشود، در سال 2009 ، با پلتفرم دیفرانسیل عقب در راستای رقابت با سری7 BWM ومرسدس بنز کلاس S ، روانه بازار جهانی شد.

تفکراینکه همه مردم توانایی راندن یک خودروی لوکس را داشته باشند بسیار سخت است ، ولی هیوندای این خیال را به حقیقت تبدیل کرد.لوازم یدکی کیا

خودرویی لوکس با تمامی امکانات رفاهی موجود در کمپانی هیوندای ، با قیمتی بسیار پایین ترنسبت به رقیبان آن، نتیجه ی تولید هیوندای سنتنیال است.

طبق آماری که از مجله فوربس(forbes) ارائه شد ، هیوندای سنتنیال (Equus) جزء 10 خودروی هیجان انگیز در سال 2010 معرفی شد.

 

طراحی داخلی

با ورود به کابین هیوندای سنتنیال در همان لحظات نخست متوجه خواهید شد که هیوندای هنوز با رقبای آلمانی خود فاصله دارد.

کابین شلوغ و پر دکمه هیوندای، در مقایسه با مرسدس S کلاس و بی ام و سری هفت، انگار یک نسل عقب ‌تر است همچنین در برخی نقاط کابین استفاده ازمواد ارزان دیده می‌شود که شایسته خودرویی با چنین قیمتی نیست.

با این حال باید اعتراف هم کرد که کیفیت کلی کابین بسیار بالاست و در کل حس خوبی را به سرنشینان منتقل می‌کند.

 با توجه به سن و سال خودرو در بخش‌هایی مانند کلید روشن و خاموش کردن موتور رنگ رفتگی دیده می‌شود که شایسته چنین خودرویی نیست، همچنین فرمان نیز دچار مقدای فرسودگی در بخش‌های چرمی شده است وهمه این موارد با باید به ضعف هیوندای در کیفیت متریال مربوط دانست.

از نظر فضای داخلی، هیوندای سنتنیال با توجه به کلاس که در آن قرار دارد، خودروی بسیار راحت و جادار است و هم از نظر فضای سر و شانه و هم از نظر فضای زانو، سرنشینان آن هیچ مشکلی نخواهند داشت.

 

طراحی خارجی

هیوندای سنتنیال بسیاری از عناصر طراحی نسل نخست جنسیس را در خود دارد و حتی از فاصله دور امکان اشتباه گرفتن آن با جنسیس بسیار بالاست، اما با نزدیک شدن به خودرو متوجه خواهید شد که با محصولی متفاوت طرف هستید که جلوه‌ای متفاوت و بسیار لوکس‌تر از جنسیس دارد و ابعاد آن نیز به وضوح بزرگ‌تر هستیند. در بحث سایز، هیوندای سنتنیال با طول ۵۱۶۰ میلی‌متر، عرض ۱۹۰۰ میلی متر و ارتفاع ۱۴۹۵ میلی متر کاملا با نسخه لانگ مرسدس اس یا بی ام و سری ۷ لانگ قابل قیاس است. فاصله محوری ۳۰۴۵ میلی متری این خودرو نیز به ما اطمینان می‌دهد که مشکلی در فضای کابین وجود نخواهد داشت.

در نمای روبرو چراغ‌های درشت خودرو در کنار جلو پنجره بزرگ کرومی خودنمایی می‌کنند. این جلوپنجره و چراغ‌ها تا حدی طرح جنسیس را نیز یادآوری می‌کنند. سپر نیز در نهایت سادگی طراحی شده است و ورودی‌های هوا و مه شکن‌های روی آن جذابیت خاصی ندارند.

در نمای جانبی، سنتنیال عضلانی و قوی جلوه می‌کند ضمن اینکه در این بخش هم هیوندای با استفاده از رینگ‌های کرومی و حاشیه کرومی شیشه‌ها سعی کرده تا چاشنی لوکس بودن را بیشتر کند. خط گلگیر عقب که از در عقب شروع شده است و تا چراغ‌ها ادامه دارد از بهترین قسمت‌های طراحی این خودرو است.

در بخش عقبی، سنتنیال مانند جلو، چراغ‌هایی بزرگ دارد که طراحی آنها قابل قبول است. دو خروجی اگزوز کتابی هم درون سپر عقب جای گرفته‌اند که برخلاف خیلی از خودروهای امروزی، کاملا واقعی و کاربردی هستند. در کل طراحی سنتنیال در برابر رقبای آلمانی‌اش حرف چندانی برای گفتن ندارد ولی هیوندای به خوبی توانسته ظاهری لوکس را ایجاد کند که البته خیلی چاشنی اسپرت بودن در آن دیده نمی‌شود و شاید مورد پسند بسیاری از خریداران جوان نباشد.

 

اطلاعات موتوری

ارائه این خودرو به بازار جهانی با 3 نوع موتور تولید شده مختلف بود . نسخه وارد شده به ایران از نوع ۴.۶ لیتری V8 هستند.

موتور تنفس طبیعی این خودرو از سری Tau هیوندای است که در نسخه‌های دیگر آن در کیا موهاوی هشت سیلندر و هیوندای جنسیس هشت سیلندر نیزبکار رفته‌اند. این موتور از بلوک و سرسیلندر آلومینیومی استفاده می‌کند و به سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای مجهز است.

این موتور می‌تواند ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. انتقال نیرو به چرخ‌های عقب با استفاده از گیربکس ۶ دنده خوکار ساخت ZF آلمان انجام می‌شود.

با این مشخصات، هیوندای سنتنیال می‌تواند در ۶.۴ ثانیه جثه ۲۰۰۵ کیلوگرمی خود را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و در نهایت به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

از این نظر می‌توان توانایی حرکتی آن را با بی ام و 528i مقایسه کرد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۱۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

 

جدول مشخصات فنی
حجم موتور  4600 سی سی
قدرت موتور 360 اسب بخار
تعداد سیلندر 8 سیلندر
حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد 6.4 ثانیه
نوع سوخت بنزین
مصرف سوخت ترکیبی 10.7 لیتر
کلاس بدنه سدان

 

۲۷ بهمن ۱۴۰۰, ساعت ۸:۰
51 بازدید
نویسنده : گروه خبری توکاپوت