کیا موهاوی V8

کیا موهاوی ۸ سیلند‌ر یک خودروی شاسی‌بلند سایز بزرگ با توان فنی بالاست. کمپانی کیا موتورز کره‌جنوبی‌ این خودرو را در مدل تک‌دیفرانسیل و دو دیفرانسیل با دو پیشرانه ۶ سیلندر ‌و ۸ سیلندر در سال ۲۰۰۹ طراحی کرد و به مرحله تولید رساند.

این شاسی‌بلند بزرگ‌ترین خودروی ‌‌‌‌کمپانی کیا موتورز محسوب می‌شود. ‌شرکت اطلس‌ خودرو به‌عنوان تنها نماینده‌ کمپانی کیا موتورز به مدت ۴ سال و تا پیش از تصویب قانون ‌منع ‌واردات‌ خودروهای با حجم موتور بالای ‌۲۵۰۰ سی‌سی، این محصول را به بازار کشورمان عرضه کرد.

کیا موهاوی تنها در یک نسل تولید شد و کیا پس از تولید سورنتو، آن را جایگزینی جدید برای موهاوی معرفی کرد. کیا موهاوی‌های ۸ سیلندر موجود در ایران از نوع دو دیفرانسیل هستند و این امکان را برای راننده ایجاد می‌کنند که با فشار بر روی یک دکمه یکی از سه حالت خلاص، چهار چرخ سنگین یا چهار چرخ سبک را انتخاب کند.

 

اطلاعات موتوری

موتوری ۴.۶ لیتری ۳۲ سوپاپ کیا موهاوی ۸ سیلندر قادر به تولید ۳۴۰ اسب‌بخار قدرت و‌ ۴۳۷ نیوتن‌متر گشتاور است.

حاصل همکاری این موتور و جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک موهاوی، شتاب صفر تا صد ۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت آن ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است.

شرکت کیا برای این SUV سیستم‌های ترمز خنک‌شونده به‌کار برده است. کیا موهاوی از یک مخزن بنزین بزرگ با ظرفیت ۸۲ لیتر بهره می‌برد، و میزان مصرف سوختش در سیکلِ ترکیبی ۱۲.۳۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

 

طراحی بدنه

بدنه کیا موهاوی V8 ساده و خشن و دور از هرگونه پیچیدگی طراحی شده است، به‌طوری‌که طرح ظاهری آن هر نظاره‌گری را به یاد شاسی‌بلندهای آمریکایی می‌اندازد.

در داخل این خودرو نیز خبری از تجملات و زرق‌و‌برق نیست و با کابین نسبتاً ساده‌ای مواجه هستیم که بخش زیادی از مواد به‌کاررفته در آن پلاستیک فشرده است. بیش از ۱۰ سال از تولید اولین نسخه کیا موهاوی ‌‌V8 می‌گذرد.

کیا موهاوی V8 حتی پس از ۷ سال توقف واردات، رقیب چندان جدی در رنج قیمتی و کلاس خود در ایران ندارد؛ به‌طوری که با وجود مشکلات موجود در زمینه فراهم کردن لوازم و قطعات یدکی این خودرو، تحت تاثیر توقف واردات آن، کیا موهاوی همچنان به عنوان یک شاسی بلند آفرودی با قدرت در بازار خودروهای دست‌دوم موردتوجه علاقه‌مندان است.

 

   

 

 

امکانات رفاهی

شاید یکی از چشم‌گیرترین ویژگی های کیا موهاوی ظرفیت یدک کشی آن باشد که ۳.۴ تن است.

از آپشن‌هایی که کمپانی کیا موتورز در این خودروی شاسی‌بلند به‌کار بسته می‌توان به مواردی همچون سانروف، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سنسور پارک و دوربین دید عقب، قرارگیری دکمه‌های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، تنظیم برقی صندلی‌های جلو همراه با حافظه صندلی راننده و مجهز بودن صندلی‌ها به گرم‌کن و سردکن، فرمان هیدرولیکی قابل تنظیم، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، بالابر برقی شیشه‌های جلو و عقب، مِه ‌شکن جلو و عقب اشاره نمود.

 

   

 

 

امکانات ایمنی

کیا موهاوی با داشتن ۶ کیسه‌هوا ( زانویی سفارشی)، سیستم‌های ترمز و پایداری HAC – DBC – EBD – BAS ESC – ABS ، قفل مرکزی، ریموت کنترل ایموبلایزر، کمربندهای پیش‌گیرنده سه‌نقطه‌ای، بالشتک‌های کناری برای هر سه ردیف و بالشتک‌های جلویی برای سرنشینان ردیف جلو، سیستم کنترل باد تایرها، سیستم کنترل کشش و کنترل در سربالایی‌ها و سرپایینی‌ها، سیستم حفاظت از سر و پشت‌سری‌های قابل عکس‌العمل در برابر ضربه و … توانست از موسسه معتبر NHTSA پنج ستاره ایمنی دریافت کند.

 

جدول مشخصات فنی
حجم موتور 4600 سی سی
قدرت موتور 340 اسب بخار
تعداد سیلندر 8 سیلندر
حداکثر سرعت 225 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد 7 ثانیه
نوع سوخت بنزین
مصرف سوخت ترکیبی 13 لیتر
کلاس بدنه شاسی بلند

 

۱۸ اسفند ۱۴۰۰, ساعت ۸:۳۰
25 بازدید
نویسنده : گروه خبری توکاپوت