کیا اپتیما 2016

اپتیما سدان نیمه لوکس و میان سایز شهری کیا است که در نسل‌های مختلف وارد ایران شد.

آخرین نمونه‌های وارد شده از این خودرو را که مربوط به نسل ۴ آن می‌شوند، با عنوان کیا اپتیما JF نیز می‌شناسند.

اپتیما JF در دو تیپ وارد ایران شد و نسخه GT لاین آن بیش از نسخه دیگر یعنی تیپ ساده، مورد توجه قرار گرفت و در نتیجه، عرضه گسترده‌تری نیز داشت.

این سدان D سگمنت، در ظاهر با تیپ ساده هم‌نسلش تفاوتی ندارد، اما در برابر نسل قبلی تفاوت‌هایی را هرچند ناچیز نشان می‌دهد. باریکتر و کشیده‌تر شدن جلو پنجره و چراغ‌های جلو که در امتداد آن هستند بخشی از این تغییرات است که به کیا اپتیما جی‌تی لاین چهره‌ای اسپرت‌تر می‌دهد.

طراحی سپرها، خروجی‌های هوای روی آن‌ها، مه‌شکن‌ها و رینگ‌ها نیز از دیگر تغییرات اعمال شده بر این نسخه جدید هستند. کیا اپتیما GT لاین نسبت به نسل پیشین ۱۰ سانت مرتفع‌تر و حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر شده است. فاصله محوری آن نیز ۱۰ میلیمتر افزایش نشان می‌دهد.

در بخش فنی، موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر MPI جای خود را به موتوری با همین حجم، اما بهینه شده با عنوان GDI داده است. تفاوت ایجاد شده در سیستم گیربکس این نسل نیز به اضافه شدن شفت‌لاک محدود می‌شود. تفاوت عملکرد فنی این موتور و گیربکس در کیا اپتیما جی‌تی لاین نسبت به نسل قبلی، تنها کاهش ۱ ثانیه‌ای شتاب صفر تا صد ثبت شده است.

با این حال، مانند تمام محصولات کره‌ای، تغییرات بین نسلی کیا اپتیما نیز در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی چشم‌گیرتر است. اتوپارک، ۳ حالت رانندگی از نسخه پایه، حافظه فرمان، ۷ ایربگ، سیستم صوتی Harman Kardon با ۱۰ خروجی صدا، دوربین جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی برقی راننده با ۱۲ حالت تنظیم و حافظه و گرمکن، صندلی برقی سرنشین جلو با ۱۰ حالت تنظیم و حافظه و گرم‌کن، صندوق هوشمند، پرده جانبی عقب، حافظه آینه، شارژر وایرلس و سقف جیر از امکانات اضافه شده در این نسل هستند.

البته باید به نسخه جی‌تی لاین رادارهای تصادف عقب و جلو، نقطه کور، تغییر لاین و ترمز اضطراری، کروز کنترل هوشمند، گرم‌کن صندلی‌های عقب، گرم‌کن فرمان و کیت GT را نیز افزود.

کیت مذکور در این تیپ شامل روکش صندلی‌ها با دوخت رنگی، پنل آلومینیومی کنسول وسط و نشان GT بر روکش‌ها و فرمان ‌دی‌کات آن می‌شود.

 

نمای داخلی اپتیما GT-Line

 

کیا اپتیما جی‌تی‌ لاین در بخش فنی، همچنان قادر به جلب رضایت کامل راننده نیست. به‌طوری که حتی بهینه‌سازی موتور، تاثیری در قدرت بالاتر آن نداشته و با بالا رفتن وزن خودرو به دلیل اضافه‌تر شدن امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی، عملا شاهد بیشتر شدن سقف سرعت یا بهبود شتاب خودرو نیستیم.

نتیجه اینکه هنوز هم نمی‌توان یک رانندگی پر هیجان و پرشتاب را با کیا اپتیما تجربه کرد و این خودرو حتی در نسخه GT نیز، یک سدان خانوادگی مناسب برای مصارف شهری و سفرهای جاده‌ای باقی می‌ماند. با این حال، هماهنگی خوب گیربکس و موتور، عملکرد رضایت بخش سیستم انتقال قدرت، نرمی تعویض دنده و انتخاب مناسب ضرایب آن را نباید نادیده گرفت که در داشتن تجربه یک رانندگی راحت و نرم با کیا اپتیما GT لاین بسیار موثر است.

در این نسل از کیا اپتیما شاهد بهبود شرایط سیستم تعلیق هستیم و سواری خشک گذشته به مراتب نرم‌تر و کم‌تکان‌تر شده است. عایق‌بندی کابین نیز پیشرفت‌هایی از خود نشان می‌دهد و حتی در دورهای بالا شاهد نفوذ صدای موتور به داخل نیستیم. اما در مورد هندلینگ هم‌چنان می‌توان برخی حرکات گهواره‌ای را در پیچ‌های تند بخصوص با سرعت‌های بالا شاهد بود.

به این ترتیب کیا اپتیما جی‌تی لاین اصولا چندان مناسب رانندگی‌های با سرعت بالا نیست. در بخش ایمنی لحاظ شدن کیسه‌های جانبی، پرده‌ای، زانویی راننده و سرنشین توانسته گامی بزرگ به سمت بهبود شرایط ایمنی خودرو بردارد و ۵ ستاره ایمنی موسسه یورو انکپ را نصیب کیا اپتیما GT نماید. کمربند‌های ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده نیز در کنار پشت‌سری‌های فعال از ویژگی‌های خاص کیا اپتیما جی‌تی لاین در بخش ایمنی آن هستند.

 

جدول مشخصات فنی
حجم موتور 2400 سی سی
قدرت موتور 172 اسب بخار
تعداد سیلندر 4 سیلندر
حداکثر سرعت 225 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد 10.2 ثانیه
نوع سوخت بنزین
مصرف سوخت ترکیبی 8 لیتر
کلاس بدنه سدان

 

۲۹ فروردین ۱۴۰۱, ساعت ۸:۳۰
33 بازدید
نویسنده : گروه خبری توکاپوت