لکسوس ES 250

 

لکسوس ES یک سدان شهری است که نخستین بار در سال ۱۹۸۹ تولید شد و تاکنون هفت نسل از آن روانه بازارهای جهانی شده است. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۳ به خیابان‌های ایران راه پیدا کرد.

طراحی لکسوس از ابتدا بر پایه استاندارد خودروهای گران‌ قیمت بوده، که این استانداردها در قالب طراحی آیرودینامیک، کابین‌های آکوستیک، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و نرم و روان بودن سواری خودرو بروز کرده است. لکسوس در 250 ES نیز از زبان طراحی همیشگی خود بهره گرفته است.

در نمای روبرو، جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل معروف لکسوس به‌چشم می‌خورد که به همراه ال‌ای‌دی‌های تعبیه شده در قسمت پایین چراغ‌های جلویی، زیبایی خاصی به خودرو بخشیده است.

البته طراحی قسمت عقب خودرو، بیش‌تر به خودروهای کره‌ای مانند سوناتا شباهت دارد تا یک ژاپنی لوکس! در کابین لکسوس 250 ES به زیبایی از چرم و چوب در کنار هم استفاده شده و طراحی این مدل به‌ وضوح از طرح‌های قدیمی لکسوس فاصله گرفته است.

فرمان سه شاخه جدید با طراحی ظریف ، دریچه‌های تهویه مستطیل شکل و ساعت آنالوگ در وسط کنسول میانی بیانگر این حقیقت است.

در زمینهٔ امکانات رفاهی و ایمنی نیز این سدان لوکس از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف (سقف پانارومیک سفارشی)، سیستم صوتی به همراه ۸ بلندگو، صفحه‌نمایش ۸ اینچی، ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، سیستم کمکی پارک، کروز کنترل، آینه‌های الکتروکرومیک، صندلی‌های جلو با روکش چرمی به همراه گرم‌کن و سردکن، ۱۰ عدد کیسه هوا بهره می‌برد.

 

اطلاعات موتوری

در بخش قوای محرکه لکسوس ES 250 همان‌طور که از نامش پیداست به یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر با سقف توان ۱۸۱ اسب بخار و ۲۳۵ نیوتن‌متر گشتاور مجهز است. قدرت این پیشرانه به کمک یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

صفر تا صد لکسوس 250 ES ۹.۵ ثانیه و حداکثر سرعتش نیز ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت است. همه این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که با یک خودروی نه‌چندان چابک روبه‌رو هستیم و این خودرو بیش‌تر مناسب رفت‌وآمدهای شهری است.

مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای لکسوس 250 ES چیزی در حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که با توجه به نوع موتور و وزن این سدان عددی معقول به‌نظر می‌رسد. اگرچه این عدد با افزایش سرنشینان و یا رانندگی با شتاب زیاد به‌راحتی افزایش پیدا خواهد.

اگرچه لکسوس ES 250 یک خودروی اسپرت نیست، اما عملکرد موتور ۶ سیلندر قدرتمند آن کاملاً راضی‌کننده است.

زمانی که خودرو را در دنده‌عقب قرار دهید آینه‌های کناری به‌صورت اتوماتیک به‌سمت پایین تغییر جهت می‌دهند و دوربین دید عقب فعال می‌شود و سنسورها هم در صفحه کیلومتر و هم صفحه‌نمایش اطلاعات مربوطه را نمایش می‌دهند. جعبه‌دنده ۶ دنده اتوماتیک تیپ‌ترونیک لکسوس به‌خوبی عمل می‌کند و بدون کوچک‌ترین تکان یا ضربه‌ای دنده‌ها را عوض می‌کند و با فشردن پدال ترمز نیز به‌خوبی معکوس می‌دهد.

آرامش و راحتی داخل کابین به‌خصوص در ردیف صندلی‌های عقب واقعاً عالی است و حتی در سرعت‌های بالا نیز خبری از صداهای اضافه نخواهد بود.

آینه‌های خودرو از نوع الکتروکرومیک هستند که موجب سهولت دید راننده در شب می‌شوند. کار کردن با ریموت کنترل مخصوص لکسوس یا همان Lexus Remote Touch به‌دلیل حساسیت بالای آن اندکی مشکل است.

ترکیب چرم و چوب روی فرمان زیبا کار شده است، اما در مواقعی می‌تواند موجب عرق کردن دست و سُر خوردن فرمان شود؛ و از طرفی گرم‌کن فرمان در قسمت‌هایی که روکش چوبی دارند، کار نمی‌کند.

 

جدول مشخصات فنی
حجم موتور 2500 سی سی
قدرت موتور 185 اسب بخار
تعداد سیلندر 4 سیلندر
حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد 10 ثانیه
نوع سوخت بنزین
مصرف سوخت ترکیبی 8 لیتر
کلاس بدنه سدان

 

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱, ساعت ۸:۳۰
19 بازدید
نویسنده : گروه خبری توکاپوت