لکسوس IS

 

شرکت لکسوس به  واسطه ی موفقیت فروش خودرو های خود در سطح جهانی ، در سال 1997 ، اقدام به طراحی خودرویی اسپرت و درعین حال سدان نمود.

از آنجایی که لکسوس علاقه زیادی به مخفی بودن خودروهای خود درزمان طراحی دارد ، تا زمان ارائه نهایی خبری از شکل و شمایل این خودرو نبود.

در سال 1998 ، بالاخره از مدل جدید رونمای شد . خودرویی اسپرت که در خط تولید ES ، با نام IS تولید میشد ، معرفی شد.

طبق سیاست های همیشگی لکسوس ، این خودروهم برای بازارهای جهانی ( بخصوص اروپا و آمریکا) عرضه شد .

در ادامه تمامی نسل های ساخته شده از این سری را میخوانید

 

نسل اول

نسل اول از سری IS در اکتبر 1998 در ژاپن عرضه شد . همزمان با ژاپن ، در اروپا با نام IS 200 و در آمریکای شمالی با نام IS 300 در سال 2000 عرضه شد.

اولین نسل از IS با موتور6 سیلندر در کلاس بدنه سدان و واگن تولید شد.

IS به همراه برادر خود،تویوتا آلتزا ، رقیب اصلی خودرو های لوکس سدان برند های اروپایی بود.

IS با توجه به قیمت اقتصادی که داشت ، به مشتریان خود اجازه میداد تا از یک سدان لوکس موتور جلو، با محور متحرک در بخش پشتی خودرو استفاده نمایند.

نسل اول این خودرو ، 3 آپدیت ظاهری و فنی داشت که به ترتیب در سال های 1998-2000 و 2003 ارائه شدند.

نسل اول به همراه سه موتور 2 لیتری شش سیلندر ، 2 لیتری چهار سیلندر و 3 لیتری شش سیلندر ارائه میشد

 

نسل دوم

نسل دوم از سری IS لکسوس در سال 2005 در نمایشگاه ژنو برای عموم به نمایش گذاشته شد.

تولید و فروش این نسل از سپتامبر 2005 برای تمام نقاط جهان شروع شد که بعنوان مدل 2006 ارائه میشد.

تحولات ایجاد شده در این ماشین ، زبان زد عامه مردم شده بود.

بدنه ظاهری این سدان واقعاً زیباترشده بود. قسمت انتهایی آن تهاجمی تر است و کمربند میانی بدنه نیز بالاتر آمد است.

این سدان نسبت به هر سدانی که پیشتر دیده ایم از پنجره های بزرگتری برخوردار است، با این حال، جلو پنجره آن که شبیه جلو پنجره خودروهای کره‌ای است،با سلیقه برخی از مشتریان مورد پسند نبود. نظر مردم هرچه که بود ، مطمئناً در مورد اجرا جای هیچ بحثی باقی نمی‌ماند. صفحات بدنه به نازکی یک ورق کاغذ بود ، درب ها نیز با صدای ملایمی بسته می‌شوند اما نهایت استهکام را داشت.

داخل کابین نیز کسانی که قبلاً داخل IS200 قدیمی می‌نشسته‌اند را غافلگیر خواهد کرد، چون بسیار جادار است.

مدل جدید لکسوس IS از مدل قدیمی 175 میلی متر طولانی تر و 75 میلی متر عریض تر است و به همین خاطر کابین داخلی و فضای بار بزرگ تر شده است.

کیفیت مواد اولیه ای که در کابین استفاده شده است بسیار بالاست و از پرداخت فوق العاده ای برخوردار است. تنها ایرادی که می‌توان از آن گرفت پلاستیک فلزنمایی است که کنسول مرکزی را در بر گرفته است و به نظر می‌رسد از تویوتا کرولا قرض گرفته شده است.

 

 

در مدل های استاندارد، کنسول مرکزی محل نصب سیستم Hi-Fi است و بسیار هم شلوغ به نظر می‌رسد. کیفیت صدایی که از 13 بلندگو بیرون می‌آید آن قدر بالاست که احساس می‌کنید داخل اتاق نشیمن منزل تان نشسته‌اید، درگاه ورودی iPod نیز به صورت استاندارد عرضه می‌شود.

موتور جدید لکسوس IS250، یک موتور شش سیلندر 2 لیتری و 204 اسب بخاری است که در دور موتور 6,400، بالاترین نیرو را تولید می‌کند. بالاتری گشتاور آن نیز در دور موتور 4,800 به دست می‌آید.

طبق محاسباتی که روی کاغذ انجام گرفته، لکسوس IS250 در صورتی که به گیربکس دستی مجهز باشد، می‌تواند ظرف 8.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این زمان با گیربگس اتوماتیک به 8.4 ثانیه خواهد رسید.

گیربکس دستی لکسوس IS200 قدیمی، تعویض دنده های بسیار سریعی داشت و جای تاسف است که به مدل جدید IS250 منتقل نشده است. ضاهراً کمپانی لکسوس قصد داشته از دسته دنده و سایر قسمت هایی که برای راننده مزاحمت ایجاد می‌کردند دوری کند. دنده اتوماتیک شش سرعته جدید، دارای پدل شیفترهایی است که روی پایه فرمان قرار گرفته‌اند و حال و هوایی اسپرت به لکسوس می‌دهند ولی عملکرد آن ها آن طور که انتظار می‌رفت نیست. این پدل شیفترها هنگام کم کردن از سرعت بسیار خوب کار می‌کنند ولی هنگامی شتاب گیری عملکرد زیاد خوبی ندارند.

نسل دوم این خودرو دارای 10 مدل بروز شده از سال 2005 تا سال 2015 بود که بروز رسانی ها ، قالبا در بخش فنی این خودرو بود

 

 نسل سوم

ابتدای سال 2013 لکسوس نسل سوم سری IS که سری سدان کوچک و اسپورت و جوان پسند این کمپانی بوده و  در رقابت با  سریبنز و سری 3  ب ام و می باشد .

این نسل اولین بار در نمایشگاه اتو شو آمریکا و شانگهای اتو 2013 با الهام از زبان طراحی جدید لکسوس معرفی شد .  طراحی اصلی این اتومبیل توسط ماساناری ساکای و مدل F Sport ان توسط یوکی ایزوگاری ساخته و پرداخته شده که در اواسط سال 2013 با  مدلهای  بنزینیIS250  و IS350 به بازارهای جهانی ارائه و همچنین مدل هیبرید IS300h در اروپا و ژاپن و تعدادی کشورها بصورت سفارشی  در معرض فروش قرار گرفت.

نسل سوم از لکسوس IS 250 با چهری ای کاملا متفاوت به بازر آمده است. نمای خارجی ، طراحی داخلی ، افزایش فضای صندلی های عقبی و حجم صندوق ، بهبود سیستم های تعلیق فرمان و تجهیزات ایمنی از جمله تغییرات لکسوس جدید است. با این همه پیشرفت بخشی که تغییر قابل توجهی در آن نداشته موتور و انتقال قدرت این تازه وارد است.

 لکسوس جهت هر چه اسپورت و خشن نمودن این خودرو کیت معروف F Sport را نیز برای این سری پیش بینی نموده بود که شامل نصب اسپویلر جلو و عقب و کناری و دیفیوزر عقب و رینگهای اسپرت 19  اینچی و سیستم فنربندی اسپورت جهت تغییرات بیرونی و استفاده از فیبر کربن در طراحی  و تریم داخلی و همچنین صندلی های جهت اعمال تغیرات داخلی می باشد.

 لکسوس همچنین در نسل سوم سری IS با اضافه نمودن 6 سانتی متری به طول خودرو و اضافه نمودن 7 سانتی متر به فاصله بین دو محور توانست فضای پای بیشتری را برای سرنشینان عقب و فضای صندوق عقب بزرگتری را برای نسل جدید نسبت  به نسل قبلی دارد.

نسخه وارد شده به ایران دارای یک موتور تزریق مستقیم 6 سیلندر با حجم دقیق 2494 سی سی با توانایی تولید قدرت 204 اسب بخاری و گشتاور 252 نیوتن متر در 4800 دور در دقیقه  بوده که قادر است سرعت 0 – 100 آن 7.5 ثانیه بوده که با توجه به وزن 1600 کیلو گرمی آن معمولی می باشد .

در مقایسه با بنزسری C ، بدلیل استفاده از موتور 6 سیلندر در مقابل موتور 4 سیلندر تک توربو  از نرمی و صدای کم و قدرت  برتری برخوردار بوده ولی در مقایسه با ب ام و مدل 328 که از یک موتور 2 لیتری تویین توربو 245 اسب بخاری برخوردار است حرفی برای گفتن ندارد بنابراین چنانچه قصد درگ یا کورس با ب ام و سری 3 را دارید ابتدا نگاهی به پشت آن انداخته اگر مدل 320 با موتور 188 اسبی بود اقدام به اینکار نمایید.

 

  گیربکس مورد استفاده در این خودرو یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک متعلق به نسل قبل بوده که در نسخه 3.5 لیتری از یک گیربکس 8 سرعته  بهره گرفته شده است.

لازم به ذکر است از ابتدای سال 2016 تولید سری IS با موتور 2.5 لیتری متوقف شده و مدل IS 200t با موتور 4 سیلندر توربو شارژ 235 اسب بخار – گشتاور 350 نیوتن متر همراه با گیربکس 8 دنده اتوماتیک جایگزین آن گردید.

 

کیفیت سواری و رانندگی

لکسوس IS 250 در زمینه کیفیت سواری جای هیچ بحثی باقی نمی‌گذارد ولی از آن‌جایی که به سیستم تعلیق اسپرت مجهز است در مسیرهای ناهموار جاده ها و خیابان های ایران سواری خشکی دارد.

در مجموع می‌توان گفت این خودرو برای آمد و رفت‌های روزمره مناسب است و به لطف برخورداری از فاصله محورهای زیاد و عایق بندی خوب هنگام رانندگی در بزرگراه ها سواری آرام و بی صدایی داشته و درعبوراز جاده‌های پر پیچ و خم به خوبی عمل میکند.

فرمان لکسوس IS 250 بسیار دقیق عمل کرده و هندلینگ بسیار عالی دارد  ولی میزان چسبندگی به آن اندازه‌ای نیست تا این خودرو را در صدر جدول خودروهای این کلاس همانند بنز و ب ام و  قرار بدهد.

عملکرد مدل مجهز به کیت F Sport نیز به اندازه‌ای که از آن انتظار می‌رود نیست و بیشتر چهره ای خشن و جدی و اسپورت را به این خودرو میدهد مگر آنکه از موتور وحشی و قدرتمند 3.5 لیتری در این مدل استفاده گردد که بسیاری از پارامترها را میتواند به نفع شما تغییر دهد.

 در حال حاضر قیمت دست دوم این خودرو در مدل های 2014 – 2015 بین 230- 280 میلیون تومان بسته به مقدار کارکرد و رنگ شدگی و دارا بودن گارانتی 5 ساله ایرتویا و کیت F Sport متغییر بوده که در این رنج قیمت تنوع زیادی جهت خرید خودرو صفر کیلومتر و یا کارکرده لوکس همانند بنز و ب ام و نیز وجود دارد.

 با توجه به از رده خارج شده موتور و گیربکس مورد استفاده و همچنین عدم تداوم ورود مدلهای 2016 و 2017 با موتور 2 لیتری توربو شارژر حتی با وجود برخورداری از سطخ کیفیت عالی و فنی لکسوس این مدل و نسل قبلی آن از بازار خرید و فروش مناسبی برخوردار نبوده و خرید آن  ریسک بزرگی دارد .

 

جدول مشخصات فنی
نوع خودرو IS 250 IS 300
حجم موتور 2500 سی سی 3000 سی سی
قدرت موتور 207 اسب بخار 228 اسب بخار
تعداد سیلندر 6 سیلندر 6 سیلندر
حداکثر سرعت 225 کیلومتر بر ساعت 235 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد 8 ثانیه 7.7 ثانیه
نوع سوخت بنزین بنزین
مصرف سوخت ترکیبی 6.8 لیتر 9.7 لیتر
کلاس بدنه سدان متوسط سدان متوسط

 

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱, ساعت ۸:۳۰
15 بازدید
نویسنده : گروه خبری توکاپوت