خودروهای هیبریدی یکی از انواع مختلف اتومبیلی است که در بازارهای جهانی در دسترس خریداران قرار دارد.
پیشرانه این خودروها ترکیبی از موتورهای بنزینی و برقی است و به همین خاطر هم مصرف سوخت خیلی پایینی دارند و هم کمتر هوا را آلوده میکنند. اما به دلیل تحریمهای خارجی و ممنوعیت واردات، بازار ایران از دسترسی به این خودروهای کممصرف محروم است.
تنها تعداد کمی خودرو هیبریدی وارد کشور شده که کیا اپتیما هیبرید یکی از آنها است.
اطلاعات موتوری
بیشتر خودروهای هیبریدی که همزمان با کیا اپتیما ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ عرضه شدند، از موتور V6 استفاده میکنند اما زیر کاپوت این خودرو مثل هیوندای سوناتا هیبرید، یک موتور بنزینی چهار سیلندر با حجم ۲ لیتر و قدرت ۱۵۴ اسب بخار قرار دارد. یک موتور برقی با قدرت ۵۰ اسب بخار هم پیشرانه اپتیما هیبرید را تکمیل میکند و کل نیروی موتور را به ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور را به ۳۶۷ نیوتن متر میرساند.
طراحی کلی
وقتی صحبت از طراحی ظاهری میشود، طراحان کیا مهارت خود را نشان میدهند. با عرضه نسل چهارم (کد JF)، اپتیما دیگر یک سدان خانوادگی کسلکننده و حوصلهسربر نیست. ظاهر کیا اپتیما هیبرید با خطوط روی بدنه جذابتر از گذشته است.
این خودرو پلتفرم یکسانی با هیوندای سوناتا هیبرید دارد اما از نظر ظاهری شیکتر و جذابتر از همتای کرهای خود است.
چراغهای جلو تا نزدیکی سپرهای کناری کشیده شده و چراغهای دو تکه عقب هم از روی در صندوق تا نمای جانبی بدنه امتداد پیدا کرده است.
مدل هیبریدی اپتیما را میتوانید به راحتی از مدل بنزینی تشخیص دهید. در مدل هیبریدی، جلوپنجره مشبک حذف شده و جای آن را یک جلوپنجره با پره متحرک گرفته و همین طور سپر جلو نیز طراحی متفاوتی دارد و ورودیهای هوا در دو طرف سپر کوچکتر شده است.
این اتفاق در سپر عقب نیز افتاده و دو لوله اگزوزی که در دو طرف سپر مدل بنزینی قرار دارد، در مدل هیبریدی دیده نمیشود.
طراحی داخلی
هر چند طراحی ظاهری کیا اپتیما هیبرید جذاب و هیجانانگیز است اما طراحی داخلی چنین حسی را منتقل نمیکند. کابین خودرو به جای اینکه شیک و باکلاس باشد، ساده و کاربردی است و اصول ارگونومی در طراحی آن رعایت شده است.
سیستم اطلاعات و سرگرمی به راحتی قابل استفاده است و در دسترس راننده قرار دارد. با وجود طراحی ساده، قطعات کابین با مواد با کیفیت ساخته شده و این حس را منتقل میکند که کیا اپتیما هیبرید ارزش بیشتری از آنچه میپردازید، دارد.
صندلیهای جلو را میتوان برای سرنشینان با قد و قواره مختلف تنظیم کرد. صندلیهای عقب هم جادار هستند و پای سرنشینان راحت است اما ممکن است برای افراد قدبلند کمی تنگ باشد.
به خاطر اینکه باتری موتور برقی در عقب خودرو جا گرفته، فضای صندوق عقب اپتیما هیبرید از مدلهای هیبریدی کوچکتر است اما باز هم فضای کافی دارد.
امکانات رفاهی
کیا اپتیما هیبرید ۲۰۱۸ آپشنها و امکانات متنوعی را برای رفاه و ایمنی راننده و سرنشینان فراهم میکند که شامل رینگهای آلومینیومی ۱۷ اینچی، اتولایت، چراغ LED عقب، کروز کنترل، آینه بغل برقی دارای گرمکن، فرمان گرمشونده و صندلی چرمی جلو دارای گرمکن با قابلیت تنظیم ۱۲ حالته برای راننده و ۱۰ حالته برای سرنشین میشود.
یک نمایشگر لمسی ۵ یا ۷ اینچی در مرکز داشبرد قرار گرفته و از طریق آن میتوان به اپل کار پلی، اندروید اتو، بلوتوث، دوربین عقب و سیستم صوتی ۱۰ بلندگو دسترسی پیدا کرد.
سنسور جلو و عقب، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، چراغ چرخشی، چراغ شور، ۷ کیسه هوا، سیستم تهویه اتومات، شارژر وایرلس از دیگر آپشنهای اپتیما هیبرید است. بعضی از مدلهای موجود در ایران دارای سقف پانوراما هستند.
حجم موتور | 2000 سی سی |
قدرت موتور | 192 اسب بخار |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر |
حداکثر سرعت | 240 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا صد | 8 ثانیه |
نوع سوخت | بنزین-برقی |
مصرف سوخت ترکیبی | 5.6 لیتر |
کلاس بدنه | سدان |