کیا ریو مونتاژ

سایپا خط مونتاژ کیا ریو را پس از تجربه موفق مونتاژ و تولید محصول دیگر این کمپانی یعنی پراید، در سال ۱۳۸۴ راه اندازی کرد.

البته ریوی مونتاژ ایرانی، در واقع نسخه فیس‌لیفت شده نسل اول این سدان سریع و بادوام کره‌ای است که مونتاژش حدود ۷ سال در سایپا تداوم داشت، تا این که با تصویب قانونی مبنی‌بر الزام داشتن کیسه هوا برای تمامی خودروهای سواری و عدم موافقت مسئولان کیا برای اعمال تغییرات و نصب کیسه‌ هوا بر روی ریو، در سال 1391 با توقف تولید مواجه شد.

کیا ریو تولید شده در ایران از یک موتور ۴ سیلندر با حجم ۱۵۰۰ سی‌سی سود می‌برد که امکان تولید قدرتی معادل ۹۶ اسب‌بخار و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. میزان مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۹ و سرعت آن ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن نزدیک به ۱۲ ثانیه‌ است.

شرکت سایپا، پس از ۳ سال مونتاژ و عرضه کیا ریو با جعبه‌دنده ۵ دنده دستی، در سال ۱۳۸۷ اقدام به مونتاژ و پیش‌فروش مدل‌های اتوماتیک این خودرو با جعبه‌دنده ۴ دنده اتوماتیک کرد و تولید آن را تا سال ۹۱ شمسی ادامه داد.

در این بین، جز تفاوت عمده در تغییر جعبه‌دنده‌ها، تغییر شایان‌توجه‌ای در این سدان‌های کره‌ای رخ نداد و تنها به مواردی چون بزرگ‌تر شدن دیسک‌ چرخ‌ها، افزودن امکان تنظیم چراغ‌ها، افزایش پهنای لاستیک‌ها، تغییر در سیستم ترمز چرخ‌های جلو و در نظر گرفتن کمربند ایمنی قابل تنظیم بسنده شد.

لازم‌به‌ذکر است که جعبه‌دنده‌های کیا ریوهای اتوماتیک، دارای قابلیت اُوِردرایو هستند که نتایج مثبتی چون کاهش معنادار صدای پیشرانه و پیش‌گیری از انتقال آن به داخل کابین، کاهش میزان مصرف سوخت و نرم‌تر کار کردن موتور را به‌دنبال دارد.

همچنین، با وجود شهرت کیا ریو به شتاب‌گیری سریع و تیز بودن خودرو در نمونه‌های دنده دستی، در انواع دنده اتوماتیک، به‌دلیل کاهش دنده‌ها به چهار دنده و افزایش وزن جعبه‌دنده، دیگر خبری از آن شتاب اولیه نیست.

همچنین، شنیده‌ها حاکی است که برخی از خودروهای سری اول کیا ریو اتوماتیک، به‌دلایل نامعلومی، با ایراداتی مواجه بودند که در تولیدات بعدی به‌کلی رفع شدند.

لازم‌به‌ذکر است که کیا ریو اتوماتیک، به‌دلیل دیرترعرضه شدن به بازار، تولید و فروش محدود طی سال‌های فعالیت خط تولید ریو، از محدودیت و تعداد کم‌تری برخوردار است و نمونه‌های دنده‌ای خیلی راحت‌تر و به‌وفور در دسترس هستند.

بسیاری از کسانی که تجربه رانندگی با کیا ریو را داشته‌اند، عمده‌ترین مشکل آن را ترمزهایش می‌دانند زیرا این خودرو از سیستم ABS ترمزها تا سال ۹۱ برخوردار نبود.

حذف امکانات رفاهی همچون رینگ‌های آلومینیومی، ایربگ‌ها، جاعینکی، چراغ مطالعه، تنظیم برقی چراغ‌ها، تنظیم فرمان، آنتن برقی، آینه‌های برقی، زِه روی درب‌ها و نمد زیر کاپوت در مدل مونتاژ داخل به‌جهت کاهش قیمت تمام‌شده و رساندن آن به قدرت خرید اقشار وسیعی از مردم، تا حدودی منجر به کاهش کیفیت ریو از حیث امکانات شده است.

عمدتاً قیمت قطعات یدکی و لوازم مصرفی کیا ریو به‌خصوص لوازم اصلی و کره‌ای ریو بسیار بالاست و دسترسی به آن بسیار دشوار.

 

جدول مشخصات فنی
نوع گیربکس دنده ای اتوماتیک
حجم موتور 1500 سی سی 1500 سی سی
قدرت موتور 98 اسب بخار 98 اسب بخار
تعداد سیلندر 4 سیلندر 4 سیلندر
حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت 175 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه 13 ثانیه
نوع سوخت بنزین بنزین
مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر 7.5 لیتر
کلاس بدنه سدان سدان

 

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱, ساعت ۸:۳۰
13 بازدید
نویسنده : گروه خبری توکاپوت